Stichting Steun Zimbabwe

Marvelous

Marvelous heeft de primary en de secondary school gedaan in Mola, een afgelegen ruraal gebied in Zimbabwe. Zijn O-level resultaten waren in 2013: ENG E GEO C SHO D INTSC B AGR C ACC B, in 2018: ENG E MATHS C en in 2019: ENG B.

Mooie resultaten van een enorme doorzetter.

Toen hij zich in juni 2020 via whatsapp contact op nam met SSZ studeerde hij al aan de Belvedere Technical Teacher Trainingin Harare en volgde daar de opleiding tot Diploma in Education Secondary Agriculture. De bijverdiensten door hem zelf en zijn ouders werden door covid steeds minder en uiteindelijk onvoldoende om zijn studie te kunnen bekostigen. Ook kon zijn oom in Harare niet meer voor onderdak zorgen door covid. Hij meldde zich bij SSZ voor financiële ondersteuning van zijn studie. SSZ heeft  zijn accommodatie (geen zorgen meer over accommodatie, eten en vervoer naar de college) en de college fees voor de opleiding betaald.

Hij heeft gedurende zijn studie steeds goed contact gehouden via whatsapp. Tijdens zijn stage aan Vuti High in Karoi gaf hij het vak agriculture aan form 1 en 2. Op de foto: Marvelous met een aantal leerlingen.

Gedurende de stage had hij ook geld nodig voor stationary ed. Dit verdiende hij zelf bij elkaar door een kippenproject op school te starten. Ook stuurde hij zijn covid vaccinatie kaart. Wat bleek, hij  is ingeënt door nurse Kenias Kayi in Chalala, een oud leerling, die ook een paar jaar gesteund is.

In augustus 2023 heeft Marvelous zijn diploma heeft ontvangen en gaat hij aan het werk als leraar agriculture op een secondary school in Karoi.